FOTO: Saša Ćetković
MARTINA BIENENFELD-foto sasa cetkovic

U Zagrebu je fokus na ženama i njihovoj sigurnosti: 'Promoviramo grad kao jedan od najsigurnijih'

Razgovarali smo s direktoricom Turističke zajednice grada Zagreba

Biram sebe

U Zagrebu je fokus na ženama i njihovoj sigurnosti: 'Promoviramo grad kao jedan od najsigurnijih'

Razgovarali smo s direktoricom Turističke zajednice grada Zagreba

MARTINA BIENENFELD-foto sasa cetkovic
FOTO: Saša Ćetković

Zagreb je na listi najsigurnijih gradova za žene koje putuju same, objavila je nedavno specijalizirana aplikacija za putnice. Uz to, naš glavni grad ujedno je na tronu najsigurnijih gradova za šetnju noću, prema platformi World of Statistics. Na toj su listi iza nas susjedna Slovenija i Island, a na posljednjem se mjestu našla Francuska. Štoviše, navedeni podaci pozicioniraju Hrvatsku na listu 14. najsigurnijih zemalja na svijetu, prema Global Peace Indexu. Upravo je sigurnost pojedinog grada, kako za lokalce tako i posljedično za turiste, postala jedan od važnih kriterija prilikom odabira destinacije. Toga su u Turističkoj zajednici grada Zagreba (TZ Zagreb) itekako svjesni. “Ovi su podaci od iznimne važnosti u komunikaciji s potencijalnim posjetiteljima jer utječu na percepciju destinacije, pogotovo kada su u pitanju žene, obitelji s djecom, ali i sve druge skupine putnika. Navedeni podaci mogu pridonijeti stvaranju pozitivne slike o Zagrebu kao destinaciji koja pridaje veliku važnost sigurnosti svih svojih posjetitelja”, govori nam Martina Bienenfeld, direktorica Turističke zajednice grada Zagreba.

Pri tome, Bienenfeld ističe da jasnije isticanje ovog aspekta može rezultirati povećanjem privlačnosti destinacije, kao i poticanjem pozitivnih iskustava kod posjetitelja iz različitih dijelova svijeta, a posebno žena, koje se na ovaj način mogu odlučiti upravo za Zagreb kao iduću destinaciju u kojoj mogu sigurno šetati gradom i biti svoje. Upravo je osnaživanje žena jedan od fokusa Turističke zajednice grada Zagreba.
Konkretnije, turizam ima ključnu ulogu u postizanju ciljeva koji su u središtu UN Agende održivog razvoja do 2030., a posebno se ističe obveza prema rodnoj ravnopravnosti. Kao specijalizirana agencija UN-a u području turizma – UN Tourism posvećen je jačanju pozitivnog utjecaja razvoja turizma na živote žena te na taj način pridonosi postizanju Petog cilja održivog razvoja, a to je postići rodnu ravnopravnost te osnažiti sve žene i djevojke. “Od 2007. godine UN Tourism kroz svoj Svjetski odbor za etiku u turizmu, čija sam članica od prošle godine, a u partnerstvu s UN Women i nizom vanjskih partnera diljem svijeta, intenzivno radi na stavljanju rodnih pitanja u prvi plan turističkog sektora, promičući rodnu ravnopravnost i osnaživanje žena i poticanje država članica da uključe rodna pitanja u svoje turističke politike”, pojašnjava Bienenfeld.

U fokusu je održivi turizam, dakle žene

Shodno tomu, Turistička zajednica grada Zagreba u fokus stavlja održivi turizam koji se, iako se na prvu može učiniti drugačije, ne tiče striktno zelenih politika i klimatskih promjena. Naprotiv, pojam održivosti puno je širi. Točnije, u aspekt održivosti svakako spada i ravnopravnost, odnosno jednako zastupljen broj žena i muškaraca u kompanijama, udruženjima i zajednicama. Od ukupnog broja zaposlenika i zaposlenica u Turističkoj zajednici grada Zagreba, pojašnjava nam Bienenfeld, čak 80 posto su žene. “Smatram kako je važno pridavati pažnju jednakim mogućnostima za napredovanje i liderstvo, potičući žene na preuzimanje ključnih uloga unutar organizacije. Postizanje ravnopravnosti u hijerarhiji organizacije može pridonijeti većoj raznolikosti ideja i perspektiva, što je ključno za uspješno upravljanje i dugoročni uspjeh. S obzirom na visok postotak zaposlenica, Turistička zajednica grada Zagreba može koristiti ovu činjenicu kao snažan argument u promicanju svoje pozicije kao zagovornika održivosti u turizmu”, govori Bienenfeld.

To, dodaje, uključuje i ravnopravnost spolova u radnom okruženju, a važno je naglasiti da promicanje jednakosti među zaposlenicima može pridonijeti boljoj radnoj atmosferi, kreativnosti i inovativnosti. “Raspodjela zaposlenika prema spolu odražava predanost organizacije stvaranju ravnopravnog okruženja”, dodaje Bienenfeld i ističe da u TZ Zagreb, bez obzira na to što je riječ o relativno malom kolektivu, aktivno rade na podršci kolegicama i kolegama. “Poticanjem, podrškom i suradnjom među kolegama, kao i pružanjem podrške i razumijevanjem od strane nadređenih pomažemo jedni drugima u suočavanju sa stresom i izgradnji pozitivnog i ugodnog radnog okruženja”, ističe.

Upravo je posao najveći stres u životu mnogih zaposlenica generalno, neovisno o tome gdje i na kojoj poziciji rade. To potvrđuje i anketa o ženskom samopouzdanju koju je Super1 nedavno proveo. Riječ je o prvom ovakvom upitniku na našem području u kojemu je sudjelovalo gotovo tri tisuće ispitanica. Od toga, njih čak 1140 navelo je posao kao glavni okidač stresa koji uvelike utječe na njihovo samopouzdanje. “Stres je, nažalost, sveprisutna pojava u današnjem društvu, pogađajući pojedince neovisno o spolu, stoga me rezultati istraživanja ne iznenađuju. Iako stresne situacije nisu uvijek izbjegnute, zajedničkim naporima trudimo se smanjiti negativan utjecaj stresa na opće zadovoljstvo zaposlenica i zaposlenika”, tvrdi.

Promiču ženski doprinos u kulturi

TZ Zagreb i kroz popularni projekt Artupunktura pronalazi prostora da promovira žene Saša Ćetković

Vidljivost i osnaživanje žena, što kroz problematiku samopouzdanja, a što kroz razbijanje određenih tabua, jedna je od misli vodilja prilikom kreiranja značajnijih projekata. U tom kontekstu TZ Zagreb ističe Festival svjetla Zagreb, Zagreb Classic, Artupunkturu i Advent Zagreb, koji su besplatni i namijenjeni širokoj publici. “Iako nemamo posebne pogodnosti za žene, kontinuirano se trudimo istaknuti važnu ulogu žena u društvu”, dodaje.

Primjerice, na prošlogodišnjim izdanjima Festivala svjetla Zagreb, Turistička je zajednica postavila dvije instalacije posvećene ženama. Jedna od njih, smještena u velikom dvorištu Muzeja grada Zagreba, bila je posvećena proslavljenim hrvatskim opernim divama. Druga je, pak, postavljena na zidovima Strossmayerove škole u Varšavskoj ulici, koja je prikazala pojedine značajne žene koje su ostavile neizbrisiv trag u hrvatskoj kulturnoj povijesti. “Osim toga, unutar naše nagrađivane aplikacije ZagrebBeThere u sklopu Adventa Zagreb 2018., bila je predstavljena ruta ADVENTurous Women of Zagreb koja je posjetitelje Zagreba vodila na lokacije gdje su mogli saznati više o slavnim Zagrepčankama, poput Marije Jurić Zagorke, Sidonije Erdődy Rubido, Ljerke Šram i drugih”, objašnjava Bienenfeld i ističe da ovakvim inicijativama TZ Zagreb nastoji odražavati i promicati važnost ženskog doprinosa u kulturnom i društvenom kontekstu, kao i društvu uopće.

Kreirali prostor za izražavanje bez tabua

Osim Festivala svjetla, Turistička zajednica grada Zagreba i kroz popularni projekt Artupunktura pronalazi prostora da promovira žene. Riječ je o platformi na kojoj umjetnice i umjetnici imaju priliku istraživati i izražavati svoje stvaralačke vizije pa tako i one na temu prava žena. “Kroz različite medije, poput vizualnih umjetnosti ili performansa, svi uključeni mogu prenijeti snažne poruke, potičući promišljanje, razumijevanje i osvještavanje gledatelja”, kazuje.

Na ovaj način stvara se prostor u kojemu se mogu otvoreno i na umjetnički način predstaviti određene problematike ili pojave u društvu. Drugim riječima, umjetnost postaje alat za poticanje promjena, razbijanje predrasuda i poticanje solidarnosti među ljudima, čime pridonosi širem društvenom dijalogu o pitanjima važnima za žene. “Dodatno, kroz Artupunkturu, stvaraju se prilike za podršku umjetnicama te promicanje njihova angažmana u umjetničkoj zajednici. Ovo nije samo prostor za kreativni izraz već i za osnaživanje žena kako bi svojim umjetničkim radom oblikovale razmišljanje o društvenim normama i ulozi žena u suvremenom društvu. Projekti poput Artupunkture mogu igrati ključnu ulogu u poticanju razgovora i mijenjanju perspektiva u društvu kroz umjetnost”, dodaje Bienenfeld.

‘Još uvijek ima nade’

Na ove načine TZ Zagreb apostrofira probleme žena, šaljući poruku da, iako živimo u poprilično konzervativnom društvu, još uvijek imamo šanse na brojne načine osnažiti žene i tako graditi njihovo samopouzdanje. “Smatram kako, unatoč konzervativnim normama koje su i dalje prisutne, postoji prostor i prilika za izgradnju ženskog samopouzdanja te da žena može ostvariti sebe u potpunosti, no uz izazove koje takvo društvo može predstavljati. U tom smislu, važno je prepoznati korake koje društvo poduzima kako bi promicalo rodnu ravnopravnost i podržalo žene u različitim aspektima života”, smatra Bienenfeld.

U tom je kontekstu, dodaje, nužna edukacija, promicanje svijesti o jednakim pravima i prilikama te podrška ženskom liderstvu. Ključni su to elementi koji mogu pridonijeti izgradnji samopouzdanja među ženama. “Promjene u društvu često dolaze kroz napore pojedinaca, organizacija i institucija koje potiču uključivost, raznolikost i poštivanje individualnih sloboda. Stoga je ključno raditi na promicanju svijesti o važnosti ravnopravnosti te podržati inicijative koje potiču samopouzdanje i autonomiju žena, stvarajući prostor za njihov puni osobni i profesionalni razvoj”, zaključuje.


Sadržaj je nastao u suradnji s Turističkom zajednicom grada Zagreba.